wave Created with Sketch.
Se alle nyheder
Det storstilede anlægnings- og kystsikringsprojekt Lynetteholm, har store sikkerhedsmæssige konsekvenser for turroerne i og omkring Københavns Havn

Af Bianca Toftebjerg, [email protected] | Foto: arkivfoto

Der er fuld gang i projektet med at anlægge en kunstig halvø ud mod Øresund i København, i området nord for Refshaleøen og sydøst for Nordhavn. Og med sig bringer det en masse arbejde for Kamilla Ryding, der er facilitetskonsulent i en delt stilling mellem Dansk Forening for Rosport, Dansk Kano- og Kajakforbund og Dansk Sejlunion.

For hun er nemlig en af dem, der er med til at kæmpe roeres, sejleres og kajakroeres sag for mere sikker færdsel i og omkring København i forbindelse med projektet. For det er en af de ting, som det allerede har haft en stor påvirkning på, fortæller hun:

”Der er mange klubber i og omkring København, som bliver påvirket af projektet med at etablere Lynetteholm. Nu hvor Lynetteløbet, som var fritidssejladsens eneste adgangsvej til Øresund, er lukket, skal turroere, som gerne vil ro mellem Københavns Havn og Amagers østkyst, i stedet igennem Kronløbet, hvor der også er erhvervssejlads. Det har gjort ruten til destinationer på Amagers østkyst 5 km længere, end den var, men turen er også blevet mindre sikker, fordi roerne nu skal ro i meget åbent vand og langt fra kysten.”

Vores muligheder i hverdagen er blevet væsentligt dårligere

En af de frivillige, som arbejder sammen med Kamilla Ryding, er Knud Henrik Strømming. Han er medlem af Københavns Roklub, som er en af de klubber, der er blevet ramt af lukningen af Lynetteløbet, der har indskrænket medlemmernes romuligheder, fortæller han:

”Vores muligheder i hverdagen er blevet væsentligt dårligere, og dermed er den rekreative værdi blevet dårligere. F.eks. er en tur til Margretheholms Havn, der før, hvor vi kunne benytte Lynetteløbet, var på 20 km, pludselig blevet 10 km længere, da vi nu skal ud gennem Kronløbet og forbi arbejdsområdet. Det sender os langt ud i Øresund og derfor kan vi ikke ligge i læ længere, og det svarer nu til en tur til Middelgrundsfortet, Flakfortet eller Saltholm. Og vejrmæssigt har vi måske 25 dage om året, hvor det overhovedet er forsvarligt at ro den tur.”

Lukningen af Lynetteløbet stiller også større krav til bådens besætning, da turen nu er længere, går udenfor dagligt rofarvand og derfor kræver en langtursstyrmand.

Som tidsplanen er nu, så står Lynetteholm endeligt færdig i 2070, pt. er fase 2 i gang, hvor de anlægger del to af perimeteren (omkredsen) for den kunstige halvø. Dette arbejde forventes færdig i 2026 og er årsagen til, at Lynetteløbet er blevet lukket. Derfor er det også vigtigt arbejde som Kamilla, og den gruppe af frivillige hun samarbejder med, at de forsøger at påvirke og rykke så meget, de kan, fortæller hun:

”Det er jo et kæmpe projekt, som er vedtaget af Folketinget, så vi kan ikke ændre så meget på det. Men vi prøver at påvirke det så meget, som vi kan, så det bliver så godt for os som muligt. Det er min opgave, som repræsentant for de blå forbund at påvirke både politisk og forvaltningsmæssigt samt at tale vores sag og sørge for, at vi bliver hørt, og at der bliver taget hensyn til os.”

Et udklip af, hvordan anlægsfasen ser ud og hvor Lynetteholm kommer til at være, når det er færdigt.

Hvad er Lynetteholm?

Lynetteholm er en vision om en ny bydel i København anlagt på en kunstig halvø ud mod Øresund ud for København i området nord for Refshaleøen og sydøst for Nordhavn.

Det er planen, at den kunstige halvø skal huse 35.000 indbyggere og ligeså mange arbejdspladser, men det er også et tiltag, som skal beskytte København mod fremtidige stormfloder; stormflodssikringsdelen er dog endnu ikke vedtaget. Og ifølge tidslinjen så vil projektet først stå 100% færdigt i 2070.