wave Created with Sketch.
Se alle nyheder
Der er masser af gode argumenter for at engagere sig i et skolesamarbejde

”Jeg havde slet ikke overvejet, at vi ikke skulle gøre det” siger Poul fra Struer Roklub, da vi besøger ham i maj måned, og spørger hvad der fik ham til at gå igang med at samarbejde med to lokale skoler. Pouls bedste råd til andre roklubber er: ”Tænk alternativt. Hop ud, hvor I ikke kan bunde. Det er fedt at være med til! DFfR har været en stor hjælp for os, og jeg kan kun anbefale andre at gøre det. Så stor er indsatsen jo ikke. Især ved det at vi havde en død ungdomsafdeling. Hvis ingenting man prøver, så sker der ingenting.”

Vi har samlet et par gode argumenter for at engagere sig i et skolesamarbejde her. De kan bl.a. bruges til at motivere seniorroere til at få lyst til at give en hånd med. Download alle de gode argumenter som et enkeltsides worddokument i download-boksen her på siden. Se også vores folder “Tillykke med skolesamarbejdet” (i boksen her på siden) hvor vi har samlet en masse gode råd om skolesamarbejder.

 

Hvorfor er det sjovt for dig at hjælpe til ved et skolesamarbejde?

  • En mulighed for at dele din glæde og begejstring for rosporten, og også vise klubben og dens historie frem
  • Du bliver en del af et team af andre roere, der arbejder sammen omkring skolesamarbejdet
  • Klubben får synlighed i lokalområdet og goodwill i kommunen
  • At undervise børn giver masser af energi, liv og sjove oplevelser
  • En mulighed for at rekruttere nye medlemmer til klubben: skoleeleverne, deres forældre og bedsteforældre, skolelærerne

 

Hvordan motiverer jeg andre i klubben til også at engagere sig i skolesamarbejdet?

  • Tal positivt om skolesamarbejdet og alle de muligheder det giver (se argumenterne ovenfor)
  • Prik bestemte personer på skulderen og fortæl hvorfor du synes at netop de vil være gode til at løfte denne opgave
  • Intern kommunikation i klubben om skolesamarbejde (vækker interesse og modvirker modstand):
    • Orienter klubbens medlemmer. Brug hjemmesiden, klubbladet og opslagstavler i klubhuset
    • Fortæl den gode historie og de positive oplevelser med eleverne (før, under og efter besøget):
      • ”Vi indgår samarbejde med en skole – hvorfor og hvad forventer vi at få ud af det”
      • ”Vi samarbejder med en skole – fortæl den gode historie”
      • ”Vi har samarbejdet med en skole – hør hvad vi fik ud af det”

 

Alder er ingen hindring
De unge vil gerne møde voksne i idrætsklubberne, som:

  • har et vist fagligt niveau i forhold til sporten
  • skaber trygge rammer
  • er nysgerrig på de unge og interesserer sig for dem som hele mennesker

Alderen på de voksne har ingen betydning for hvor sjov de unge synes sporten er.

 

Hvad er det skoleeleverne søger?
For at give de unge en god oplevelse i klubben og for at øge chancen for at de taler godt om sporten og klubben bagefter, og måske endda får lyst til at prøve kræfter med mere roning, så tænk på hvad det er de unge søger:

  • Det skal være sjovt (de trives, har spændende oplevelser og smiler/griner)
  • Det skal være spændende (det er seriøst og de lærer noget nyt)
  • Instruktørerne er gode (til det faglige og til at skabe tryghed)
  • Det skal være sammen med nogen de kender og som er på deres niveau

Hvis eleverne får en god oplevelse i klubben deler de den med deres søskende, forældre (og bedsteforældre) og venner. Målgruppen er dermed meget større end de elever, der er på besøg i klubben. Så giv dem noget godt at tale om!

 

Husk at et skolesamarbejde ikke er spildt, hvis det ikke giver nye medlemmer lige med det samme. 
Det har potentiale til at give så meget andet til jeres klub!