3. July 2017:
Sportschefen: Rotsee er ikke altid, som folk tror
- Forside
- Nyheder
- Sportschefen: Rotsee er ikke altid, som folk tror
Af DRC Pressechef Svend Bertil Frandsen
Luzern og Rotsee har igennem årene fået en næsten legendarisk status som selve roningens vugge og Rotsee er blevet selve inkarnationen af roning ikke mindst grundet omgivelserne og de tre dage hvert år, hvor hele verdenseliten sætter hinanden stævne på den myteomspundne sø. Der bliver som regel også kø omkring vinduerne i toget fra Zürich lufthavn, når landsholdsroerne med store øjne og forhøjet hjertebanken netop får det første syn på Rotsee på togturens sidste afsnit før man når Luzern.
Det er her slaget skal slås, det er her man skal vise formatet, hvis man gerne vil indløse en billet til VM…her, hvor så mange af historiens største roere igennem tiden har henrykket de kræsne ro-fans og ikke mindst slået deres navn fast blandt verdenseliten. Og har man ikke prøvet det før, kan det kræve is i maven, at skulle håndtere det ekstreme ekstra pres, der ligger på roernes brede skuldre i Luzern. ”Det, der er svært ved Luzern, det er, at man kommer ned og møder de bedste i verden, det kan godt være en mental hård nyser, hvis man ikke har prøvet det før”, siger Sportschef Lars Christensen.
750 meter dårligt vand
Denne sæsons store højdepunkt for landsholdsroerne bliver VM i Sarasota i Florida, USA senere på året. Men for at få en invitation til den begivenhed skal man først og fremmest bevise sin kunnen i kamp med hele verdenseliten på Rotsee. ”Det er en regatta der for os og de fleste bliver brugt i selektionsøjemed i forhold til VM. Så derfor har den status af, at alle gerne vil præstere godt dernede. Og den ligger på et tidspunkt af sæsonen, hvor der er en god pause derefter, så for mange er det også sæsonens højdepunkt. Samtidig giver den en meget god pejling på, hvor roerne står”, siger Lars Christensen, der selv som aktiv fejrede store resultater i Luzern.
Sportschefen understreger dog også, at vandforholdene ikke altid kan leve op til det billede, som specielt unge roere har af stedet og slår dermed en pæl igennem en del af Rotsee´s mytiske status. ”Man forventer pr. tradition, at der er gode og meget fair forhold for deltagerne på Rotsee. Ikke dermed sagt, at det er en nem bane at ro på, men banen ligger lidt nede i en gryde, så der opstår ikke de banefordele eller vanskelige vindforhold, som man kan se på andre baner” siger Lars Christensen. Men samtidig påpeger sportschefen at ”på de første 750 meter af banen, der ligger man som regel i dårligt vand fordi opvarmningsbanen er lige ved siden af. Og dønningerne fra den bane går ind på kaproningsbanerne og skaber uro”.
”Der er mange der har et billede af Luzern regattaen som det mest fantastiske sted at ro på grund af scenariet omkring søen, bjergene og idyl, som naturen skaber. Men når så folk, de kommer derned, så siger de tit: ”Hvad er det egentlig, der er så fantastisk ved det her sted? Der kan tit være uro på vandet fordi der er relativt mange atleter, som på et forholdsvis begrænset område hele tiden ror op og ned ad søen. Under træningen, når der ikke er konkurrencer, er der rigtig mange, der benytter søen, og det giver noget meget vanskelige vandforhold, at forberede sig på.”, siger Lars Christensen.
Unik stemning
Kan Rotsee af og til frembyde vanskelige vandforhold er der dog ingen, der kan tage stemningen fra stævnet, som er helt unik i sammenligning med andre begivenheder, understreger Lars Christensen. Det skyldes ikke mindst, at den danske delegation, der normalt har til huse på Hotel Europa på vej til Rotsee ikke skal stoppes ind i gamle busser, men i stedet kan vandre igennem Luzerns charmerende byliv på vej mod søen. Alt er i det hele taget inden for gå-afstand i den schweiziske alpe-perle og på selve bådspladsen hersker der også en helt speciel atmosfære, siger Lars Christensen.
”Det er et meget småt og intimt sted, hvor alt ligger ind for meget kort afstand af hinanden, og det giver også en helt speciel god og fortættet atmosfære. Byen ligger inden for meget kort afstand og vi kan bare bruge den offentlige transport, som også adskiller sig fra andre steder, og det gør alting meget nemmere, at arrangere”, slutter sportschefen.