Klubudvikling er ikke bare at læne sig tilbage og lade DFfRs konsulenter gøre arbejdet, roklubben skal også selv på banen – måske mere end man tror
Af Bianca Toftebjerg, [email protected]. Billeder: venligst udlånt af Augustenborg Roklub
De tre sønderjyske klubber Augustenborg Roklub, Gråsten Ro- og Kajakklub og Høruphav Ro- og Kajakklub er gået sammen i et fælles klubudviklingsforløb i samarbejde med DFfR, for at hjælpe både sig selv, men også hinanden.
Det kom efter et par år med snak i det sønderjyske ronetværk, om hvordan man kunne tiltrække nye medlemmer – en snak der dog i høj grad manglede struktur. Men ideen om at gå sammen i en ’klynge’, som opstod efter et besøg fra Anna Karina Gravad, hvor de fleste af netværkets klubber deltog, er god. Specielt fordi klubberne ligger tæt, men ikke så tæt at de skal slås om potentielle medlemmer.
Særligt Augustenborg Roklub er gået ind i forløbet med gå-på-mod og en stor lyst til at prøve nye ting af.
Får man ikke mere?
Når man som klub går ind i et udviklingsforløb med DFfR, er det nemlig ikke bare løsninger serveret på et sølvfad. Klubben skal selv aktivt ind og tage fat, lige præcis der hvor det måske gør lidt ’ondt’.
Og formand Vilhelm Schmidt fortæller, at det kom som en overraskelse for nogle af klubbens medlemmer:
”Flere var forbavsede over at man ikke fik serveret mere, at man rent faktisk, som klub, skulle gøre noget. Men det var en positiv overraskelse, at man selv skulle være med til at arbejde med tingene.”
Men selvom klubben i høj grad selv har skullet være med til at arbejde og udvikle sig, så har der altid været hjælp at hente inden for rækkevidde. Enten hos en af de andre klubber, eller hos DFfR.
Noget er nyt, noget er ’som vi plejer’
Augustenborg Roklub har fået mere fokus på det at have en vision og en mission, og det er noget, som nu bliver brugt aktivt. Både i forhold til udvikling, men det er også med til at huske klubben på, at ånden ikke må gå tabt i alt det nye.
I Augustenborg Roklub har man introduceret medlemmerne for interval roning, som er blevet taget rigtig godt i mod, som et supplement til den ’sædvanlige tur’. Men der er også ting, som har fået lov til at forblive, som de altid har været.
Mange forbinder sikkert et åbent hus-arrangement med en weekend, men ikke i Augustenborg Roklub. Her holder man åbent hus på almindelige roaftener. Fordi, som formand Vilhelm Schmidt fortæller:
”Det har vi altid gjort. Vi har aldrig holdt det i weekenden. Vi gør det på almindelige roaftener hvor der alligevel er aktivitet og liv i klubben. Det er skiftende, hvor mange der dukker op til sådan et arrangement, men vi er begyndt at sætte en båd i vandet, så gæsterne fornemmer at der er liv. Og får vi behov, så prajer vi båden, så gæsterne kan komme med.”
Det lange tilløb
Facebook, sociale medier, flyers, plakater, avisannoncer, åbent hus. Der er mange måder at rekruttere nye medlemmer på, og det der virker et sted, er ikke nødvendigvis gældende et andet. Augustenborg Roklub har suppleret med at booste på Facebook, samtidig med at der har været presseomtale, skilte ved indfaldsveje og andet. Som et forsøg på at tiltrække nye medlemmer, men en gang i mellem kommer nye roere fra lidt mere uventede kanter.
Vilhelm Schmidt fortæller, at de fra tid til anden får nye medlemmer som kommer på baggrund af en flyer der landede i deres postkasse, flere år tilbage.
”Det nytter jo ikke noget, at vi bare snakker om det. Vi skal også gøre noget ved det.”
Selvom et klubudviklingsforløb er en lang proces, så er man i Augustenborg Roklub stadig fuld af gå-på-mod, understreger formanden:
”Vi er fortrøstningsfulde og regner med at der kommer nogle nye medlemmer ud af det. Vi har fået mere fokus på at der altså skal komme nye medlemmer. Men samtidig har vi meget fokus på at huske, vi skal bevare klubbens DNA – for man skal jo, som klub, kunne genkende sig selv når man kommer derned. Vi er overbeviste om at processen også har været med til at fastholde medlemmer – hvilket er lige så vigtigt som at skaffe nye.”
Er du blevet nysgerrig på at læse mere om klubudvikling, og et forløb sammen med DFfR, så kan du finde links i højre side, hvor du kan læse mere.
-
Klubudvikling?Bliv klogere her
-
Kontakt:Anna Karina GravadProjektlederTlf.: +45 21 26 89 82Mail: [email protected]Dansk RoningFølg os på Facebook