wave Created with Sketch.
Se alle nyheder
Tirsdag d. 20. oktober skete det, der helst ikke må ske. En 2 års inrigger med tre ældre roere kæntrede i 10 til 12C koldt vand. En utilsigtet hændelse der kom bag på alle roere i båden

Primærbillede: Dorthe Jensen, copenhagenloadstar

Tre roere fra Tissø Roklub var i gang med at foretage et skift i båden. Dette resulterede i at de mistede balancen og inriggeren kæntrede og alle roerne endte i det omkring 10 til 12°C kolde vand.  Kæntringen resulterede, på trods af klare instruktioner fra bådens styrmand, i paniske reaktioner fra nogle af roerne, der flere gange uden held forsøgte at vende båden med henblik på at få lænset og entre båden igen. På intet tidspunkt fik man fat i de medbragte redningsveste. I slutningen af hændelsen var man dog heldigvis kommet så tæt under land at man kunne bunde. En coastalroer der var på vandet på samme tid, så episoden fra kort afstand og besluttede sig for at ringe 112. Inden beredskabet var kommet, var roerne heldigvis kommet op båden igen og styrmanden kunne meddele, at alt nu var under kontrol til den korte tur tilbage til klubhuset. Redningsaktionen blev derfor aflyst via coastalroeren. Coastalroeren havde dog problemer med finde sin mobiltelefon frem samt at betjene den under forløbet.

Selvom alle roere nu er kommet sig over episoden, er det en oplevelse som har sat sit aftryk og som vi kan lære meget af, ”Vi var så heldige”, siger Lis Bay fra Tissø Roklub. Hun understreger, at det er en hændelse og et forløb klubben vil gøre alt for, ikke sker igen.
Efterfølgende har Lis foretaget kæntringsforsøg for igen at få efterprøvet og analyseret hændelsen.

Som et resultat af hændelsen vil Tissø Roklub derfor ifølge Lis arbejde frem mod at.
”Det skal være obligatorisk at have en automatisk redningsvest på indtil vandtemperaturen er mindst 12°C
 ”Det skal være obligatorisk at deltage i kæntringsøvelser, hvis man vil ro uden vest.”
” Det skal ligge helt klart at det er styrmanden der er ansvarlig for alle forhold der kan påvirke sikker sejlads. Herunder at varetage den endelige beslutning om at aflyse turen samt det tunge hverv det er at udelukke deltagelse såfremt en roer ikke findes egnet til at varetage sin opgave på den pågældende tur”


Hvad kan vi i DFfR så lære af hændelsen i Tissø Roklub.
Det utænkelige sker og sker når vi mindst venter det. Vores fælles tilgang må derfor være, at vi forbereder os bedst muligt med den oplysning og de midler vi har til rådighed. Dette både på personligt som på klub niveau.
Et vigtigt element i oplysningen er, at man er åbne overfor at indberette utilsigtede hændelser.
Det er på den måde den kollektive viden udvikles. Derfor en stor tak til Tissø Roklub for at ville dele deres oplevelse og tanker med os andre.

Som forbund kan vi kun igen understrege vigtigheden af at sætte sikkerhed øverst på dagsordenen. Og dette gælder alle aldersgrupper. Specielt nok for nogle af vores ældre roere, som jo på et eller andet tidspunkt måske ikke helt kan klare hvad man kunne tidligere.

Efterfølgende nogle tiltag og udstyr der kan bidrage til sikkerheden og dermed være med til at redde liv.

Mobiltelefon. Drybag indeholdende let tilgængeligt fuldt opladet (helst vandtæt IP68) mobiltelefon der kan betjenes med kolde og fugtige fingre og forsynet med ”Sejl Sikkert Alarm Appen”.
Beklædning. Brug og medbring beklædning egnet til herskende klimatiske forhold. (Også i koldt vand)
Termotæppe. – Tæppet hjælper til at holde på varmen, hvis det bliver nødvendigt.
Kastelinje.
Varme drikke.
Oppustelige automatiske redningsveste. – Sigt mod at være iført en rovenlig automatisk vest med opdriftsklasse 150 N. Denne vest giver fuld sikkerhed ved bevidstløshed. Dette i modsætning til en 100 N vest, der kun giver begrænset sikkerhed ved bevidstløshed.
Signalmidler. Medbring diverse maritime signalmidler så som signal blus og røggivere. 

Overvej omstændighederne inden roturen
Nu falder vandtemperaturerne. Det er derfor vigtigt at forholde sig til de risici der er forbundet med aktiviteten. Pas på hinanden og tænk jer om en ekstra gang, inden I vælger at tage på vandet.

Ønsker din klub at få yderligere vejledning eller et klubbesøg omkring sikkerhed, så kan du finde link til at booke sådan et i højre side/i bunden af siden.