wave Created with Sketch.
Se alle nyheder
Københavns Roklub og Roklubben SAS har igen i år begået en flot regatta i form af Copenhagen Harbour Race hvor i alt 479 roere stillede til start

Af Bianca Toftebjerg | Billeder: Dorthe Jensen

Ikke siden 2016 har tilslutningen til udendørssæsonens sidste, danske kaproning været så stor som den var i lørdags til det årlige Copenhagen Harbour Race.

Det er Københavns Roklub og Roklubben SAS der i samarbejde får en regatta op og køre inde midt i Københavns Havn med inriggere, ottere og coastalbåde til den helt store guldmedalje.

Distancen er 6500m og bådene var besat med roere fra nær og fjern, både dem der tidligere i år har roet VM, coastal- og LDK-DM, roere fra Sverige, Norge og Tyskland og roere som vi ellers ikke ser på kaproningsstartlisterne så ofte.

Den gode opbakning fra ro-Danmark, mener regattaleder Lars Hvedstrup, at man skal finde i, at Harbour Race på en måde ’blander kortene’:

”Fordi der både er inrigger, coastal og ottere, så vi får blandet LDK-roerne med kortbanekaproerne og skaber et arrangement hvor begge dele af dansk roning er samlet – så vi får virkelig blandet kortene godt.”

Ruten går fra Langebro ud til slusen og så retur igen, og den store tilslutning betød at der var i alt 33 ottere på vandet samtidig, og med otte roere i hver båd er det altså i alt 264 roere, samt selvfølgelig 33 styrmænd.

Der var god inrigger- og coastaltrængsel i havnen i lørdags

Tidligere på året meddelte arrangørgruppen bag Port of Copenhagen, hvor ruten også ligger i Københavns Havn, at regattaen i 2019 blev den sidste fordi trafikken i havnen er for tung.

At Copenhagen Harbour Race ligger det senere, gør at det er muligt at have så mange roere på vandet på en gang, fortæller Lars Hvedstrup:

”Når vi er herhenne på efteråret, så er havnen lidt anderledes, der er meget trafik i sommermånederne, men i oktober er det lidt en anden situation så vi kan holde fast og stadig få lov at spærre havnen af. Det kan man ikke i august, det ville berøre for mange andre trafikanter i havnen – så det betyder meget om det er en sommerdag i august eller en efterårsdag i oktober.”

Men samtidig er det også et godt samarbejde med Roklubben SAS, Marinehjemmeværnet og de mange frivillige der er med til, at få regattaen til at lykkes. For når 33 ottere skal være på vandet samtidig, kræver det noget koordinering ved bådebroen for at holde tidsplanen og sørge for at alle kommer afsted.

Harbour Race havde tilskuere helt oppe på 11. etage, se hvordan otterløbene så ud fra oven:

Video: Anette Steensen