wave Created with Sketch.
Se alle nyheder
Hvordan løser man den enorme logistiske udfordring i at modtage over 1000 både på meget lidt? Vi tog en snak med den ansvarlige, Ole Kongsbak.

Hvordan tager man imod over ét tusinde både? Og hvordan gør man det på en organiseret måde, på et så kompakt område som området omkring Bagsværd Sø? De spørgsmål stillede Ole Kongsbak og hans arbejdshold omkring logistikken også dem selv, da forberedelserne til World Rowing Masters 2016 begyndte.

Af Gustav Højmark-Jensen/[email protected]

Arbejdsholdet bag logistikken vidste ikke, hvor mange både de forskellige klubber ville stille med, og de vidste heller ikke på hvor mange trailere de ville blive transporteret. Og hvis det ikke var nok, så er området omkring regattaen omgivet af skov, samtidig med at bådene ikke kan placeres så langt fra søen.

Alle de forhold betød en del udfordringer for Ole Kongsbak og logistikholdet, men de fandt på en smart løsning:

“Først kiggede vi på selve området. Hvor kunne vi placere både tæt på søen, og hvor mange både kunne de forskellige områder holde? Så tidligt som i vinters gik vi igang med at rydde noget af skovbunden omkring område E, så vi kunne få plads til nogle ekstra stativer. Derefter lavede vi et system, der gjorde at vi kunne se, hvor mange både de forskellige klubber medbragte, og hvordan de var arrangeret på trailerne. Vi brugte data som roerne skulle udfylde ved tilmelding. Efterhånden som vi kom tættere på afviklingen fik vi mere og mere præcis data, og til sidst vidste vi præcis, hvor mange både klubberne kom med, og hvornår de ville ankomme”.

Over 1100 både bliver lige nu opbevaret forskellige steder på regattaområdet. 70 procent af dem er single- og dobbeltscullere, der alle er kommet igennem systemet og op på stativerne. På intet tidspunkt oplevede Ole Kongsbak og logistikgruppen et problem. De kunne kontrollere alle eventuelle flaskehalse og indtil videre er hele det logistiske aspekt af World Rowing Masters 2016 forløbet uden problemer, og det er selvom området har nået den maksimale bådkapacitet.

For Ole Kongsbak har det handlet om at planlægge forud:

“Den helt store nøgle til det her, det er forarbejdet. Det er at udtænke planen, følge den, og så se hvordan den virker ned gennem alle ledene”.

baadtrailer
Alle bådene er arrangeret efter bådtyper og her de ligger de på ræd og række tæt på vandet. Foto: Nicolai Nohr Jørgensen.

Men hvordan har roerne oplevet det? Philip Tinsley fra den engelske Marlow Rowing Club mener at systemet virkede over al forventning:

“De var enormt velkommende og der var masser af folk til at hjælpe os. De havde en klar plan over, hvor bådene skulle hen og de guidede os hele vejen hen til stativet. Jeg har været til mange world cups og verdensmesterskaber, hvor det har været meget værre.

Philip Tinsley nævner dog også noget han mener er et lille problem:

“Det eneste lille problem er, at de har været nødt til at gruppere alle bådene i forhold til, hvilken slags det er. Så hvis du har en single, en fire, en otter og en double så er dine ben ved at dræbe dig, når du skal gå frem og tilbage så mange gange. Men alt i alt har det været en god oplevelse, jeg kunne ikke have bedt om mere hjælp.

phil-tinsley-edited
Philip Tinsley fra Marlow Rowing Club, England. Foto: Nicolai Nohr Jørgensen.

Hvis du selv har både med til Bagsværd, så er det ikke tilladt at køre med trailere inde på regattaområdet indtil sent om søndagen. Men hvis du skal tidligere afsted, så kan i laste jeres trailere oppe omkring skoven, hvor der er fred og ro, og hvor man ikke stresser hverken trafik eller roere.