wave Created with Sketch.
Se alle nyheder
Se hvilke to klubber, der er endeligt nomineret og stem på den du synes fortjener prisen

Der findes mange gode initiativer rundt omkring i de danske roklubber, nogen klubber tænker nyt når de skal rekruttere, andre klubber har særlige initiativer for at fastholde nye og nuværende medlemmer, og igen andre klubber laver spændende tiltag, som giver ekstra god aktivitet.

I år er  der to nominerede klubber til prisen Horsens Roklub og Hellerup Dameroklub. Som de forgangne år, så har alle i roDanmark mulighed for at stemme på den klub som de synes fortjener prisen som Årets Initiativ 2024. Afstemningen er åben fra nu og frem til d. 28. november 2024

Vinderen offentliggøres og afsløres ved DFfRs Award Night d. 29. november i Danske Studenters Roklub, hvor repræsentanter fra alle tre roklubber er inviteret.

Afstemningen findes i bunden af siden her

Den første nominerede er Horsens Roklub

Da DFfR begyndte at udbyde eRoning, var Horsens Roklub hurtige til at sige ‘ja tak’ til at få hjælp til at opstarte konceptet i deres klub. Gennem en lang årrække havde man nemlig oplevet en stigende gennemsnitsalder i klubben, hvilket besværliggjorde tiltrækningen af nye, yngre medlemmer. Med etableringen af eRoning i klubben, har Horsens fået et godt tilbud til deres medlemmer, som er fleksibelt. Klubben udbød også et træningsforløb, hvor man billigt kunne forlænge frem til standerstrygning, hvorefter det var valgfrit om man ville fortsætte i klubben som eRoer eller prøve kræfter med roning på vand. Tiltaget blev en stor succes. Nogle forblev eRoere andre fik lyst til at komme med på vandet og gennemsnitsalderen er faldet fra 63 år til nu 58 år og medlemstallet er stærkt stigende.

Den anden nominerede klub er Hellerup Dameroklub

I Hellerup Dameroklub, har man de seneste to sæsoner arbejdet med en række forskellige initiativer i klubben, for at sætte skub i rekrutteringen af nye medlemmer i aldersgruppen 35-60 år. Klubben har lavet flyers, skaffet omtale i deres lokale aviser og været aktive på de sociale medier for at ‘booste’ synligheden. Det har givet nye roere, som er med til at hæve aktivitetsniveauet i klubben og styrke fællesskabet. Resultaterne kan både ses på antallet af roede kilometer pr. medlem i klubben men også på resultater, klubben hjemtager på kaproningsbanerne. Men klubben glemmer bestemt ikke sine gamle traditioner og derfor afholdes der også stadig ‘onsdagsfrokost’, en fast tradition, hvor roerne mødes for at hygge sig.