8. June 2017:
Efter vandscooter ulykke: nu skal problemområderne kortlægges
- Forside
- Nyheder
- Efter vandscooter ulykke: nu skal problemområderne kortlægges
Af Bianca Toftebjerg, [email protected]. foto: DSR.
Opfordringen kommer som reaktion på den ulykke, som skete i Københavns Havn i starten af maj. Her mistede to unge kvinder livet, da en vandscooter kolliderede med en lille båd. Men det er ikke første gang, en vandscooter har skabt en livsfarlig situation for andre trafikanter på vandet. For nogle år siden, blev stævnen af en inrigger fra DSR ramt af en vandscooter. Den gang var der heldigvis ingen tilskadekomne.
Områder hvor det opleves, at jetski/vandscootere bliver brugt uforsvarligt skal kortlægges. Informationen skal koordineres mellem Dansk Forening for Rosport og Dansk Kano & Kajak Forbund, og i sidste ende skal Søfartsstyrelsen udforme en kampagne.
Kampagnen skal være med til at sætte fokus på, hvor mange hestekræfter der egentlig ligger i vandkøretøjer som jetski og vandscootere. Sekretariatsleder Anne Meisner fortæller, at DFfR gerne vil være med til at råbe op om problemet, men det kræver at de berørte klubber giver en hjælpende hånd.
”De bløde trafikanter på vandet er noget mere udsatte” fortæller Anne Meisner.
Små både, robåde, kajakker og svømmere tilhører alle gruppen af særligt udsatte på vandet. Derfor er det vigtigt, at roklubber som oplever problemer med jetski eller vandscootere melder tilbage til forbundet, dette gør det langt nemmere at kortlægge de områder hvor dette er et problem.
I sidste ende, er der tale om et sikkerhedsproblem, som der skal skærpes fokus omkring. Derfor opfordrer DFfR de danske roklubber til at melde ind, hvis de oplever at jetski/vandscootere bliver brugt uforsvarligt i deres lokale farvand.