wave Created with Sketch.

Træningsprogrammet er udarbejdet i forbindelse med “MasterCamp 2020” og udarbejdet af Dansk Forening for Rosport. Al brug af programmet er på eget ansvar, og det forventes at man som udgangspunkt har erfaring med både ergometerroning og udendørs kaproning. Programmet baseres på nogle meget generelle betragtninger af roerens fysiologiske forudsætninger, men det er derfor også vigtigt at sige: One size does NOT fit all – så brug hovedet og justér selv når du ikke længere kan gennemfører de angivede træningspas, eller når du ikke længere føler dig udfordret. Programmet må gerne deles, og jeg håber det kan gavne så mange roere som muligt. – Ole Søgaard, DFfR.

FEBRUAR – TESTNING

Indeværende træningsprogram forudsætter at du udfører en 2 minutters trappetest, hvor du måler din gennemsnitseffekt (Watt) på din hurtigste 2 minutter (EFFEKTmaks). Tallet skal du plotte ind i program arket, i det orange felt. Tallene vil blive brugt at til at guide den intensitet du skal udføre de forskellige programmer med.

INTENSITET

Det er meget vigtigt at forstå at de angive intensiteter kun er vejledende og markerer den nedre grænse for hvor hårdt du skal arbejde. Det betyder dermed at du altid gerne må arbejde hårdere end programmet angiver hvis du kan. Dog bør du prøve at rette dig ogen lunde efter det, særligt på de lange programmer. Nogle af programmer er med vilje sat til en meget lav intensitet, og her er det vigtigt at du ikke forsøger at kører programmet så hurtigt som muligt. Disse programmer vil også have en beskrivelse, der angiver at det skal være ‘LET’.

Video: Sådan laver du testen
Klik her
Video: Sådan læser du træningsprogrammet
Klik her
Video: Sådan laver du en god opvarmning med fokus på ro-teknik
Klik her

MARTS

Du får nye programmer til marts, og her venter endnu en sjov masters oplevelse.

Fælles ½ maraton lørdag den 21. marts kl. 09:00 i Køge Roklub. Tilmeld dig allerede nu og lær de andre masters roere at kende.